Wir sind biocaria

Wzmocnienie układu odpornościowego - 4 sposoby na silny układ odpornościowy 0
Wzmocnienie układu odpornościowego - 4 sposoby na silny układ odpornościowy

Wzmocnienie układu odpornościowego – 4 sposoby na silny układ odpornościowy

Wirusy i bakterie czają się wszędzie – i szybko mogą stać się niebezpieczne. Oprócz regularnego mycia rąk możesz uchronić się przed infekcją jedynie poprzez wzmocnienie układu odpornościowego. Z artykułu dowiesz się, jak działa Twój układ odpornościowy i jak możesz go wzmocnić.

 

 

 

  • Właściwe odżywianie dla silnego układu odpornościowego.
  • Układ odpornościowy i zdrowie jelit - jak są ze sobą powiązane?
  • Dużo ćwiczeń wzmacnia układ odpornościowy.
  • Wzmocnij układ odpornościowy poprzez wystarczającą regenerację.

 O układzie odpornościowym w prostych słowach

Wirusy, bakterie i chorobotwórcze grzyby można znaleźć prawie wszędzie. Jedyną rzeczą, która stoi między Tobą a trwającymi infekcjami, jest twój układ odpornościowy. Składa się na to wiele mechanizmów fizycznych, których interakcja szybko kładzie kres nieprzyjemnym patogenom.

Pierwsze reakcje na atakujące patogeny to kichanie i kaszel. Powodują, że organizm szybko usuwa dużą część wirusów i bakterii z organizmu. Niemniej jednak niektóre patogeny mogą dostać się do krwiobiegu i, w najgorszym przypadku, wywołać przeziębienie lub grypę – gdyby nie zespół komórek odpornościowych Twojego organizmu, które powstrzymują patogeny w celowej współpracy. Obejmuje to:

  • komórki T
  • komórki B
  • przeciwciała
  • fagocyty
     

Komórki T, nazywane również „komórkami strażniczymi ”, są pierwszym ogniwem Twojego łańcucha obronnego. Ciągle szukają patogenów. Gdy tylko je znajdą, komórki T otrzymują wsparcie od komórek B, które przyczepiają się do patogenu i tworzą przeciwciała.

Wirusy

Przeciwciała tworzą osłonę przed patogenami i niszczą je. Wspomaga je fizyczna reakcja zwana gorączką. Podwyższona temperatura ciała stwarza środowisko, w którym wirusy i bakterie nie mogą przetrwać. Gdy tylko zostaną wyeliminowane, do gry wchodzą fagocyty. Są one odpowiedzialne za szybkie usuwanie zniszczonych patogenów z organizmu. Ponieważ wymaga to dużo energii, czujesz się słaby i zmęczony taką reakcją immunologiczną.

Twój układ odpornościowy może działać prawidłowo tylko wtedy, gdy jesteś optymalnie zabezpieczony i przygotowany. Zdrowa dieta, odpowiedni sen i mnóstwo ćwiczeń na świeżym powietrzu stanowią podstawę do budowania silnych systemów immunologicznych. W ten sposób możesz zapobiec niebezpiecznym chorobom zakaźnym. W następnej sekcji dowiesz się, na co zwrócić uwagę. 

Oto jak możesz wzmocnić własne mechanizmy obronne swojego organizmu

Nie wzmacniasz swojego układu odpornościowego konkretnymi środkami, ale raczej poprzez zdrowy styl życia. W poniższej sekcji przedstawiamy 4 wskazówki, które pomogą Ci utrzymać system odpornościowy w na wysokim poziomie:

  • odpowiednie odżywianie
  • zwróć uwagę na zdrowie jelit
  • dużo ćwiczeń
  • wystarczająca regeneracja

Właściwe odżywianie dla silnego układu odpornościowego

Twój układ odpornościowy tworzy skuteczną tarczę obronną przed wszystkimi rodzajami patogenów. Aby to zrobić, poszczególne komórki odpornościowe muszą być stale rozmnażane, co wymaga wystarczającej ilości ważnych składników odżywczych, takich jak witaminy i pierwiastki śladowe.

Aby wzmocnić swój układ odpornościowy, musisz codziennie dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników budulcowych w wystarczających ilościach. Ogólnie uważa się, że do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego są niezbędne następujące mikroelementy:

  • witamina C
  • witamina D
  • witamina A
  • witamina B2 i B12
  • cynk
  • selen
  • miedź
  • kwas foliowy

Warzywa i Owoce

Ważne dla obrony immunologicznej, pierwiastek śladowy: cynk

Ważne jest, aby komórki odpornościowe mogły się dzielić tak szybko, jak to możliwe po aktywacji układu odpornościowego. Mówi się, że pierwiastek śladowy cynk jest ważny dla podziału komórek. W związku z tym cynk jest również ważny dla układu odpornościowego.

Witamina A – wyspecjalizowana w komórkach

Z drugiej strony witamina A uczestniczy w specjalizacji komórek i zapewnia, że organizm może wytwarzać różne komórki obronne. Kiedy te komórki obronne są aktywne w Twoim ciele, mogą powstać wolne rodniki.

Mikroelementy przeciwutleniające: witaminy i pierwiastki śladowe

Aby je wyeliminować, organizm potrzebuje przeciwutleniaczy, które chronią komórki przed stresem oksydacyjnym. Potrzebujesz do tego wystarczającej ilości przeciwutleniających mikroelementów, takich jak witamina C, witamina E, witamina B2, a także selen, miedź, mangan i cynk.

Aby uzyskać witaminy, które wzmacniają Twój układ odpornościowy, musisz codziennie jeść dużo wybranych owoców i warzyw. Niestety jest to trudne do zrealizowania w stresującym życiu codziennym.

Aby wzmocnić układ odpornościowy i zapobiec przeziębieniom, bardzo pomocne jest przyjmowanie suplementów diety.

Beta-glukan – „trening” układu odpornościowego

Cenny dla organizmu beta-glukan z drożdży może przyczyniać się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Występuje naturalnie w ścianach komórkowych drożdży – a także w niektórych patogenach. Jako tak zwane „cząsteczki sygnałowe” pokazuje organizmowi, że ten jest atakowany i że musi aktywować swój układ odpornościowy.

Beta-glukan z drożdży również aktywuje układ odpornościowy. Dzieje się to jednak w mniejszym stopniu i bez dyskomfortu. Tworzy to swego rodzaju „efekt treningowy” dla Twojego organizmu, dzięki czemu może lepiej zareagować, jeśli infekcja rzeczywiście wystąpi.

Ekstrakt z czarnego bzu zawierający cenne składniki odżywcze wzmacniające układ odpornościowy

Skorzystaj z naturalnego ekstraktu z czarnego bzu! Dzięki zawartości wtórnych substancji roślinnych może przeciwdziałać objawom przeziębienia. Z aktualnych badań wynika, że czarny bez jest jednym z najskuteczniejszych naturalnych środków w walce z wirusowymi chorobami zakaźnymi.

Większości czarny bez jest znany z wysokiej zawartości witaminy C. Ale dostarcza o wiele więcej – na przykład witaminę A, żelazo, cynk i wtórne substancje roślinne. Na szczególną uwagę zasługują anthyany, które blokują wiele wirusów i mogą ograniczać ich namnażanie. 

Witamina D3 jako podstawa skutecznej obrony immunologicznej

Uzupełnieniem diety jest dodatek witaminy D3, która jest ważna dla układu odpornościowego. Zimą ten składnik odżywczy – znany również jako witamina słońca – może być wytwarzany przez organizm tylko w niewielkich ilościach.

Od dawna wiemy, że witamina D jest absolutnie niezbędna dla funkcjonowania układu odpornościowego. Teraz również duński zespół badawczy mógł dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje. Według badań, gdy jedna z komórek T wchodzi w kontakt z bakteriami, wytwarza „białko rozpoznające witaminę D” i sprawdza, czy witamina D jest dostępna.

W takim przypadku rozpoczyna się długi łańcuch reakcji, na końcu którego komórka T tworzy setki podobnych komórek obronnych, które specjalizują się w zidentyfikowanym patogenie.

Immun Ultra

Układ odpornościowy i zdrowie jelit – jak są ze sobą powiązane?

Zdrowie Twoich jelit jest ściśle związane z normalnym funkcjonowaniem układu odpornościowego. Około 80% wszystkich komórek odpornościowych znajduje się w jelitach. Jeśli Twoja flora jelitowa jest osłabiona, ma to również negatywny wpływ na Twój układ odpornościowy. Potwierdzili to również włoscy badacze w 2013 roku w specjalistycznym czasopiśmie „European Review for Medical and Pharmacological Sciences”.

Na przykład dieta bogata w tłuszcze i cukier ma negatywny wpływ na florę jelitową. Spożycie różnych leków może również mieć niekorzystny wpływ na zdrowie jelit.

Udowodniono, że antybiotyki częściowo niszczą florę jelitową, której wrażliwe środowisko może się zregenerować dopiero po wielu miesiącach. Inne leki, takie jak inhibitory pompy protonowej lub niesteroidowe leki przeciwzapalne – na przykład powszechnie stosowany ibuprofen – również mogą mieć niekorzystny wpływ na stan układu pokarmowego.

Aby wzmocnić swój układ odpornościowy, warto zwrócić uwagę na zbilansowaną dietę z niewielką ilością cukru i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Leki należy przyjmować wyłącznie na wyraźne zalecenie lekarza. Możesz mieć pozytywny wpływ na zdrowie jelit na przykład poprzez probiotyki.

Zawierają one różne szczepy bakterii, które pomagają organizmowi odbudować zdrową florę jelitową. Regularne przyjmowanie witaminy biotyny może również poprawić zdrowie jelit, ponieważ pomaga w utrzymaniu ich zdrowej błony śluzowej.

Dużo ćwiczeń wzmacnia układ odpornościowy

Czy zauważyłeś kiedyś, że sportowcy rzadziej cierpią na przeziębienia lub inne choroby wirusowe? Nie jest to bynajmniej przypadek, ale fakt dobrze zbadany naukowo. Powodem tego jest to, że podczas wysiłku fizycznego uwalnia się adrenalina – hormon, który na krótko pomaga poprawić wydajność, a jednocześnie może spowodować, że komórki odpornościowe będą bardziej aktywne i ich ilość szybciej rośnie.

Efekt ten występuje przede wszystkim przy umiarkowanych ćwiczeniach wytrzymałościowych, które nie doprowadzają Twojego organizmu do granic możliwości. Regularne bieganie, jazda na rowerze lub pływanie nie tylko wzmacniają układ odpornościowy. W dłuższej perspektywie komórki odpornościowe są bardziej aktywne i mogą szybciej eliminować szkodliwe patogeny. Ważne jest, aby nie przeciążać się podczas ćwiczeń. Może to odwrócić efekt i osłabić układ odpornościowy.

Wzmocnij układ odpornościowy poprzez odpowiednią regenerację

Wystarczająca ilość snu jest ważna nie tylko dla ogólnego samopoczucia, ale ma również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Zostało to potwierdzone przez zespół badawczy z Uniwersytetu w Tybindze i Uniwersytetu w Lubece.

Przeprowadzono 24-godzinny eksperyment, w którym badani spali przez osiem godzin w nocy i mieli pozostać przytomni przez jedną godzinę następnej nocy. Następnie przeprowadzono badanie krwi. Naukowcy odkryli, że brak snu wpływa na limfocyty T i utrudnia im łączenie się z patogenami.

Kierownik badania Luciana Besedovsky z Instytutu Psychologii Medycznej i Neurobiologii Behawioralnej Uniwersytetu w Tybindze podkreśla: Nawet po zaledwie trzech godzinach bez snu komórki mają ograniczoną zdolność łączenia się z innymi komórkami. Komórki T są pierwszym ogniwem w łańcuchu obronnym organizmu. Upośledzenie w tym obszarze może znacznie zmniejszyć zdolność Twojego układu odpornościowego do niszczenia zainfekowanych komórek. W związku z tym wydaje się prawdopodobne, że istnieje bezpośredni związek między brakiem snu a częstymi przeziębieniami.

Ale jaka ilość snu jest faktycznie optymalna? Dla każdego jest to inne i zależy nie tylko od wieku, ale także od aktywności fizycznej. W przypadku osób dorosłych optymalny czas snu wynosi 8 godziny. Podczas gdy seniorzy potrzebują trochę mniej snu, bo około 6 godzin, dobry sen ma ogromne znaczenie dla dorastających dzieci i powinien trwać do 12 godzin. Aby wzmocnić swój układ odpornościowy, powinieneś nie tylko zadbać o odpowiednią ilość snu, ale także o najwyższą możliwą jego jakość. Ważne jest, abyś:

  • zapewnił ciche środowisko do spania
  • zadbał o chłód w sypialni – około 18 stopni Celsjusza
  • wyłączy wszystkie światła
  • nie oglądaj telewizji, ani nie korzystaj ze smartfon na godzinę przed snem

Wniosek – jak mogę wzmocnić swój układ odpornościowy?

Jeśli masz osłabiony układ odpornościowy i chcesz go odbudować, powinieneś dokonać podstawowego dostosowania stylu życia. Podstawą są wystarczające ćwiczenia na świeżym powietrzu, wystarczający relaks z wysoką jakością snu oraz zbilansowana dieta z wieloma witaminami, minerałami i pierwiastkami śladowymi.

Stosowanie suplementów diety może pomóc w zapewnieniu tej podaży w dłuższej perspektywie. Jeśli wcześniej miałeś niezrównoważoną dietę i często przyjmowałeś leki, niezdrowa flora jelitowa mogła przyczynić się do osłabienia układu odpornościowego. W takim przypadku należy dostosować dietę i wesprzeć florę jelitową probiotykami i biotyną.

Źródła:

  • https://www.apotheken-umschau.de/Immunsystem/Immunsystem-staerken-gegen-Erkaeltungen-553331.html
  • https://rupress.org/jem/article/216/3/517/120367/Gs-coupled-receptor-signaling-and-sleep-regulate
  • https://www.deutschesapothekenportal.de/fileadmin/user_upload/download/dialog/schwerpunktthemen/dap_dialog_43_otc-schwerpunktthema.pdf
     

Studia:

  • Carsten Geisler (University of Copenhagen) i wsp .: Nature Immunology, wstępna publikacja online, doi: 10.1038 / ni.1851 ddp / Wissenschaft.de? Ilka Lehnen-Beyel
  • Fleschhut, Jens. Badania metabolizmu, biodostępności i działania przeciwutleniającego antocyjanów. Rozprawa. Wydział Chemii i Nauk Biologicznych, Uniwersytet w Karlsruhe, 2004.
  • Roschek i in. Flawonoidy z czarnego bzu wiążą się in vitro i zapobiegają zakażeniu H1N1. Fitochemia. 2009 lipiec. 70 (10), s. 1255–61.
  • https://www.gesundheitsforschung-bmbf.de/de/klinische-studie-uber-die-wirektiven-von-probiotika-zur-vermeendung-einer-ungunstigen-7527.php

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl